JEUGDLITERATUUR RECENSIE 13/06/2020

Starfell – de zoektocht naar afgelopen dinsdag, Dominique Valente

Starfell, Dominique Valente recensie

De formule bewijst maar weer eens te werken. Want Starfell is een waarachtig avontuur, een zoektocht waar gevaar op de loer ligt maar ook een zoektocht naar je eigen kracht.

Starfell, de zoektocht naar afgelopen dinsdag

Willow Mos is de jongste en minst machtige zus van een magisch gezin. Haar gave is het vinden van verloren dingen. Denk aan sleutels, sokken of een houten gebit. Nuttig, maar niet heel spannend. Op een dag staat de meest gevreesde heks van heel Starfell voor Willows deur en vraagt haar om hulp. Afgelopen dinsdag lijkt vermist. Helemaal verdwenen. En zonder die dag zou de hele wereld weleens kunnen instorten. Nu ligt het lot van Starfell in Willows onopvallende, kleine handen. Lukt het haar om de dag te redden, en daarmee de hele wereld? Een magische missie begint…

Magie, een nieuwe wereld… Een verloren dag?

Het is heel makkelijk om Starfell te vergelijken met andere boeken, een vleugje Nevermoor, een snufje Studio Ghibli. Magie is nu eenmaal een populair thema binnen de jeugdliteratuur en het is de vraag of elk boek het wiel opnieuw moet uitvinden. Want er is natuurlijk weinig zo leuk als een echt klassiek avontuur. Om een boek open te slaan en een kaart tegen te komen; een nieuw wereld gaat open voor de jonge lezer. En deze wereld zit bomvol; een magische gave, draken, trollen en een kobold (misschien meer een kat).

Maar het begint allemaal met een dinsdag, die opeens verdwenen is.

“Weet jij nog wat je dinsdag hebt gedaan?’ Willow dacht eens diep na. Ze sloot haar ogen en heel eventjes zwom er een grote, door motten aangevreten paarse hoef voor haar ogen, met een lange groene veer die zwierig opzij wees. Ze zag oma Flossy’s gezicht dat wegkeek. Een ogenblik lang voelde ze haar maag verkrampen van angst. Maar zo snel als het beeld was opgekomen, zo snel was het ook weer weg – en het nam dat plotselinge gevoel van onbehagen mee.”

Behalve het avontuur is Starfell in de kern is dit een boek over een jong meisje dat haar eigen krachten leert kennen, een klassiek thema binnen jeugdboeken. Want als we Willow ontmoeten, de jongste telg van een magisch gezin, is haar kracht nog niet helemaal duidelijk. Want Willow heeft net als haar zussen een gave, een nuttige zelfs; het terugvinden van verloren onderwerpen. Hoewel nuttig voor een jong meisje natuurlijk niet helemaal gewenst is.

Maar juist deze gave zorgt ervoor dat de meest gevreesde heks van heel Starfell om Willow’s hulp vraagt. En dan begint het verhaal pas echt te lopen. Naar mijn mening is dit een enorm toegankelijk boek, hoewel het van 10 jaar wordt aanbevolen, durf ik met enige zekerheid te zeggen dat de 9-jarige lezer dit boek ook met plezier zal lezen. Ook als voorleesboek zal Starfell vanaf een jaar of 7 goed op zijn plaats zijn. Er zitten een aantal moeilijke woorden in, maar de uitbundige vormgeving, inclusief typografie en illustraties, de korte hoofdstukken en het daardoor snelle ritme tovert dit boek om tot een enorm fijn boek.

Het boek maakt gebruikt van herhaling, grapjes komen bijvoorbeeld meerdere malen terug. Met name de identiteit van huis-kobold Owsin, een wezen wat onder Willow’s bed woont; op de illustraties ziet de lezer duidelijk een kat, maar nee, dit is echt een kobold. Eentje die een limoengroene vacht heeft en vooral moppert dat Willow hem mee heeft genomen op haar avontuur. In een tas nog wel!

Bovendien zorgen grapjes ervoor dat Starfell een luchtige sfeer behoudt, elk spannend moment wordt doorbroken. Een gigantische draak op de loer? Nee hoor, een draak met een gebroken hart omdat zijn partner hem net heeft verlaten.

De formule bewijst maar weer eens te werken. Starfell is een waarachtig avontuur, een zoektocht waar gevaar op de loer ligt en je gevaar in elke hoek proeft, maar ook een zoektocht naar je eigen kracht.

Om Starfell te vergelijken met andere veelgeliefde boeken zou alleen maar afbraak doen aan hoe leuk dit boek is, het is niet het meest originele boek, maar dat maakt het resultaat niet minder fijn. Hoe vaak ik heb zitten lachen om Oswin, (Hij siste geschokt vanuit de tas: ‘Kobolds spinnen nie!’ … Ik is GEEN kat!’) en hoe ik heb genoten van deze wereld die steeds een stukje groter werd.

Ja, Starfell is echt een boek voor de jonge lezer vanaf 9 jaar. Een boek over een zoektocht naar de afgelopen dinsdag. En nog beter, deel 2 is al onderweg.

Titel: Starfell, de zoektocht naar afgelopen dinsdag
Auteur: Dominique Valent