RECENSIE 22/12/2018

Verloren Grond, Murat Isik

Verloren Grond is het verhaal van een familie. Van keuzes maken tot deze kunnen verantwoorden. En van prachtige beschrijvingen tot hartbrekende tragedies. Een debuut die zeker niet onderdoet voor zijn grote broer Wees Onzichtbaar.

Verloren Grond

Ik lees veel onderweg naar mijn werk, in een drukke metro met muziek in mijn oren. De afgelopen maand las ik Verloren Grond onderweg. Op een ochtend las ik een scene waarin vader Selin, van onze verteller Mehmet, het verhaal vertelt van het vluchten van hem en zijn moeder. In de eerste wereldoorlog valt het Russische leger hun dorp in het voormalig Ottomaanse Rijk binnen. En waar de mannen gaan vechten, vluchten de vrouwen en de kinderen een berg op. Het is een ijskoude winter en op deze tocht naar veiligheid moeten keuzes worden gemaakt.

Ik vergat dat ik de metro zat en de muziek hoorde ik al lang niet meer. Ik was op de berg – op de vlucht – voelde de kou en de wanhoop die Selin en zijn moeder voelden. Dit was op bladzijde 78 en toen was voor mij al bevestigd hoe goed Murat Isik als schrijver is.

Het boek

Verloren Grond (2012) is het debuut van schrijver Murat Isik. Isik is beter bekend van Wees Onzichtbaar, waar hij in 2018 de Libris Literatuur mee won.

Waar Wees Onzichtbaar geïnspireerd is op het verhaal van Isik zelf, is Verloren Grond een ode aan zijn ouders. Isik schrijft in zijn dankwoord hoe dankbaar hij zijn ouders is voor de verhalen die zij hem hebben verteld zodat dit boek kon ontstaan. Hoewel de karakters alleen bestaan in fictie, is duidelijk hoe veel liefde de verhalen van Isik’s ouders bevatten. En hoe goed Isik deze heeft weten te vertalen naar een realistisch maar betoverend verhaal.

In het boek ontmoeten wij Mehmet, een dertienjarige jongen die opgroeit op het Turkse platteland eind jaren ’60. Hij komt uit een hecht gezin met liefhebbende ouders en een broer en zusje.Vader is een herder en zoon droomt om het werk ooit van hem over te nemen. Maar na een heftig ongeluk met tragische gevolgen besluit vader Selin het gezin terug te brengen naar zijn geboortedorp. Een dorp dat hij achttien jaar geleden heeft verlaten. Zal het gezin daar hun geluk vinden?

Een familie saga.

“Ik zoog de lucht diep in mijn longen en maakte voor het eerst kennis met de geur van de zee. Hij rook anders dan de mosselen, hij rook frisser en krachtiger. Hij rook naar vrijheid en geluk.”

Vergelijkbaar met de Vliegeraar van Khaled Hosseini, schetst Murak Isik in Verloren Grond een warm en realistisch beeld.

De familie ondergaat meerdere tragedies, je hart doet zeer voor deze karakters. Mehmet weet niet hoe hij zijn weg moet vinden temidden van dit alles, en dat voel je als lezer. Hij is een sympathieke jongen, maar duidelijk een jonge puber, die niet zo goed weet wat zijn plek in de wereld is. Je wilt weten hoe nu verder, welke keuzes zijn ooit zo krachtige vader gaat maken en hoe zijn vurige moeder Asme hier op zal reageren. Of zijn grote broer hem de houvast zal geven of dat hij dit zal moeten proberen te zijn voor zijn kleine zusje.

Het maken van de juiste keuzes, voor jezelf en anderen is de rode draad die door het boek heenloopt. Maar ook het verantwoorden ervan is de grote vraag die daar bij mee speelt.

De laatste pagina’s

“En ineens, na een afwezigheid van maanden, was daar weer de virtuoze verhalenverteller uit Sobyan die met zijn prachtige stem landschappen tevoorschijn toverde en figuren tot leven wekte. Het was alsof hij nooit was weggeweest.”

Gedurende de laatste 100 pagina’s betrapte ik mezelf er op dat ik heel graag wilde weten hoe dit boek zou eindigen. Ik wist gewoon niet waar het verhaal zich naar toe werkte; ik wilde weten hoe de familie saga tot een einde zou komen. Deze pagina’s gingen iets langzamer voor mij, maar dat mag de pret niet drukken. Het einde bracht hoop en ik had geen mooier einde kunnen bedenken.

Ik ben erg nieuwsgierig naar Wees Onzichtbaar na het lezen van Verloren Grond. Benieuwd of Murat Isik van de Bijlmermeer ook zo’n magisch tafereel kan maken. Ik kijk uit naar de dag dat ik dat boek mag lezen.

Titel: Verloren Grond
Schrijver: Murat Isik
Uitgegeven: 1 april 2012