RECENSIE 20/03/2020

Stormwaarschuwing – Doggerland #2, Maria Adolfsson

Stormwaarschuwing, Maria Adolfsson

Het tweede deel in de Doggerland serie gaat verder dan deel 1 ooit kwam. Stormwaarschuwing is sneller, innemender en vooral nog beter dan voorganger Misleiding. (no spoilers!)

Doggerland – Stormwaarschuwing

Het is kerstmis wanneer een man dood wordt aangetroffen op Noorö, het noordelijkste eilandje van Doggerland. Karen Eiken Hornby stort zich op het onderzoek, opgelucht zo de festiviteiten te kunnen vermijden. Wanneer een tweede lichaam wordt gevonden, begint het er steeds meer op te lijken dat haar familieleden bij de moorden betrokken zijn. Meer dan ooit wordt het een levensgevaarlijke evenwichtsoefening tussen haar privéleven en haar rol bij de politie.

Stormwaarschuwing is de tweede Doggerland-thriller van thrillerauteur Maria Adolfsson. Opvolger van Misleiding.

Beter dan deel 1.

Terugkijkend op de tijd dat Misleiding in de winkels lag, zijn er verschillende en vooral gemengde reacties te vinden voor het eerste deel van de Doggerland reeks. Hoewel ik enorm lyrisch was in mijn recensie, vooral na een aanpassing van mijn eigen verwachting, was dit niet de gedeelde mening. Waar ik genoot van het kabbelende riviertje, hadden mensen toch meer een woeste oceaan verwacht. Meningen zullen altijd verschillen, maar toch was ik een beetje sip dat deze fantastische thriller deze reacties kreeg.

Het lijkt erop of de reacties op het eerste deel schrijver Maria Adolfsson in een nieuwe directie lieten varen. Want alhoewel Stormwaarschuwing maar 50 bladzijdes korter is dan zijn voorganger, zit dit boek bomvol en is het kabbelende riviertje ver te zoeken. Er zijn nog steeds thrillers die meer actie bevatten dan Stormwaarschuwing, maar het tempo in dit boek is een stuk toegankelijker.

Weg zijn de langzame stukken uit het eerste deel, in plaats daarvan is deze thriller in balans. De opzet is hetzelfde als voor Misleiding; een moord in het begin van het boek, de zoektocht naar de dader en ook nog wat persoonlijke gebeurtenissen van ons hoofdpersonage inspecteur Karen Eiken Hornby. Maar waar deel 1 veel tijd wijdde aan de rijke geschiedenis en omschrijvingen van de zelfverzonnen Doggerlanden, is Stormwaarschuwing in staat om meteen in het verhaal te springen.

Toch vertrouwd.

Maar als jullie mijn thrillers recensies lezen, weten jullie dat ik juist hou van de kabelende riviertjes. Begin dit jaar werd Het Bloemenmeisje van Anya Niewierra één van mijn favoriete thrillers door het rustige karakter, de beschrijvingen en fantastische personages.

En dat is precies waar voor mij de kracht van Stormwaarschuwing ligt. Want hoewel het erop lijkt dat schrijver Maria Adolfsson werd beïnvloed door de gemengde reacties op boek een, liet zij zich niet helemaal overhalen. Stormwaarschuwing bevat nog steeds die fantastische diepgang. Dit boek speelt zich af op een voor ons nog onbekend eiland en Adolfsson weet nog steeds die prachtige omschrijvingen van deel 1 terug te brengen in deze snelle thriller.

“Skreby is ontstaan om de Skrefiorhten, de lange zeearm die is gevormd door de breuk die het meest oostelijk gelegen gebergte van Noorö in tweeën heeft gespleten. Het dorp wordt in het noorden geflankeerd door de Getryggen en in het zuiden door de Halfen. En hoewel de bergen zich dreigend en hoog boven het dorp verheffen, zijn ze, in vergelijking met de bergketen aan de westkust van Noorö niet veel indrukwekkender dan twee stapels steenkolen.”

En ook Karen Eiken Hornby wordt menselijker. Want waar ik eerst de harde, afstandelijke inspecteur misschien nog niet zo goed kon plaatsen begin ik haar steeds meer te waarderen. Hard, maar toch met een zachte kern, een vrouw die voor het vuur gaat voor haar geliefden. En het feit dat dit boek zich juist afspeelt op het eiland van Karen’s jeugd en dat misschien haar eigen familie een aandeel heeft in de moorzaak… Tja, daar smul ik toch wel van. Natuurlijk enorm toevallig, maar ja, anders was het geen echte thriller geweest, hé?

Dus ja, Stormwaarschuwing zit vol met spanning die deel 1 al beloofde. Maar ook ik haal enorm veel voldoening uit dit tweede deel.

Het is lastig om over een tweede deel in een serie te schrijven zonder het risico op spoilers. Maar wat zou ik graag nog 500 woorden extra willen schrijven. Wat extra woorden over de fantastische geschiedenis van deze eilanden. En wat gebabbel over het gevoel dat hoofdpersonage Karen steeds echter wordt omdat we meer van haar mogen zien. Maar dan zou ik een eigen ‘stormwaarschuwing’ op deze blog moeten zetten. 😉

Stormwaarschuwing is een waardige opvolger. En ik kan bijna niet wachten om te zien of Maria Adolfsson deze trend zal voortzetten. Want misschien wordt deel drie wel nog beter!

Titel: Doggerland – Stormwaarschuwing
Auteur: Maria Adolfsson