JEUGDLITERATUUR RECENSIE 27/11/2018

“Want Lampje is ook haar naam.”

Wat een verschrikkelijk fijn boek, ontroerend, spannend en het leert elk kind (en volwassene!) hoe het is om dapper te zijn. Lampje is een modern sprookje.

Lampje

Emilia, of eigenlijk Lampje, is een klein meisje dat met haar vader in een vuurtoren woont, met als taak om elke avond met een lucifer de vuurtoren aan te steken. Maar wat als je de lucifers op een avond vergeet en er een grote storm waait? Als een ongeluk gebeurt en ontdekt wordt dat Lampje’s vader niet zo goed voor zijn werk of voor haar is? Dan verandert Lampje’s leven compleet. Er wordt een nieuw huis voor haar gevonden; het zogenaamde zwarte huis, waar een monster woont…

Een sprookje, maar ook een gedicht.

Annet’s schrijfstijl is heel fijn, het leest als een sprookje maar ook als een gedicht. Je vliegt door de pagina’s heen en ik kan mij alleen maar voorstellen hoe fijn het is om dit boek te mogen voorlezen. Al las ik dit boek als volwassene voor mezelf, ik kon mij niet stoppen om sommige zinnen hardop te lezen. Er zit een hele mooie flow in dit boek, je wordt meegenomen in dit verhaal en voelt alles wat Lampje voelt. De verwarring, de angst maar ook het doorzettingsvermogen van dit meisje. En de liefde en vriendschap die zij tegenkomt onderweg.

“Een eiland dat nog een beetje vastzit aan het vasteland, als een losse tand aan een draadje, heet een schiereiland. Op dit schiereiland staat een vuurtoren, een hoge grijze, die ’s nachts zijn licht rond laat gaan over de kleine stad aan zee… Zo zorgt hij ervoor dat de nacht wat minder donker lijkt en het grote land, de wijde zee wat minder groot en wijd.”

Magie, maar ook realisme.

Wat ik zo mooi aan dit boek vond is dat er heel veel licht in zit, veel optimisme maar ook de realiteit. Lampje ziet de wereld nog onbevangen; zonder oordeel. Maar als volwassen lezer zie je de oordelen wel en de zwaardere laag; het monster wat eigenlijk geen monster is, de onmacht van een vader, de rouw om een verloren moeder. Het is een verademing om een boek te lezen wat niet druipt van de goede boodschappen. Er zit magie in dit boek maar zeker ook realisme.

“Lachen is opeens heel makkelijk, het komt met bubbels uit hun monden. Er is ook zoveel te lachen opeens.”

Kortom, een boek wat met veel plezier en ontroering gelezen zal worden door elke soort lezer. Gouden Griffel dubbel en dwars verdiend. Dit boek krijgt een ereplekje in mijn boekenkast.

Titel: Lampje