RECENSIE 23/01/2019

Het eindeloze strand, Jenny Colgan

Het Eindeloze Strand van Jenny Colgan is een heerlijk boek om even helemaal bij weg te dromen. Een boek over liefde in alle vormen op dit kleine eiland voor de kust van Schotland.

Het eindeloze strand.

Het eindeloze strand (2019) is een vervolg op Café Zon en Zee (2018). Opnieuw volgen wij Flora in Annie’s café op het eiland Mure. Een schots eiland vol met ons-kent-ons buurtjes en mythische vertellingen. Terwijl Flora haar relatie met Joël, de gesloten advocaat probeert te hervinden, volgen wij ook andere karakters op het eiland. Zoals Fintan, de broer van Flora die helemaal verliefd is op Colton, een miljonair met veel geheimen. En Saif, de huisarts gevlucht uit Syrië. Wachtend en hopend op nieuws van zijn vrouw en twee zoontjes uit zijn thuisland. Maar ook Lorna, schooljuf, die stiekem een oogje heeft op deze knappe huisarts.

Het is niet bepaald saai op dit kleine eiland voor de kust van Schotland.

Op Mure…

Het is al een tijdje terug dat ik het eerste boek las, maar no worries. Jenny Colgan laat je in het eerste hoofdstuk opnieuw kennis maken met alle gebeurtenissen uit het eerste boek. En ook noemt ze even alle belangrijke karakters op een rijtje. Volgens mij is dit boek zelfs prima te volgen zonder het eerste boek gelezen te hebben, toch wel handig!

Jenny Colgan heeft een heerlijk vlotte schrijfstijl. Ik moest in het beginnen wel wennen aan de lange alinea’s. Vooral als je in het begin even weer je voeten probeert te vinden met de karakters en hun verhalen. Maar na een 50 bladzijdes zat ik helemaal in het verhaal en waande ik me op het eindeloze strand.

“Ze was aards, net zo stevig als de grond onder haar voeten;

een eiland, een dorp, een thuis. Zijn thuis.”

Ik moet eerlijk bekennen dat de andere verhaallijnen mijn voorkeur hadden over Flora’s verhaal, vooral in het begin. Het duurde even voordat ik interesse begon te krijgen in Joël’s verhaal. Een achtergrond die pas later diepte krijgt. Maar dit vond ik tegelijk ook heel knap aan dit boek, hoewel Flora en Joël de hoofdpersonen zijn, komt Mure ook tot leven door de verhalen van de andere karakters.

Ik vond het bijvoorbeeld heel interessant om Saif’s verhaal te volgen, de huisarts op Mure, die zijn plek moet zoeken op dit kleine eiland. Ook de vader van Fintan, die toch wat moeite blijkt te hebben met zijn zoons relatie met een andere man trok mijn aandacht. Het kwam niet op de voorgrond, maar je voelde het in de sfeer van het boek. En zo heeft Jenny Colgan nog meer kleine, subtiele dingetjes toegevoegd in het verhaal. Ook de mythe van de selkies die speelt op het eiland geeft het boek een sprookjeskarakter.

het eindeloze strand

Serieuze thema’s.

Hoewel Het eindeloze Strand geadverteerd wordt als een feelgood-roman, en deze dit zeker ook is, zitten er ook veel serieuze thema’s in die ik normaal niet tegenkom in dit type boeken.

Mentale gezondheid, maar ook trauma van pleegkinderen en van vluchtelingenkinderen komen in dit boek aan bod. Jenny Colgan gaat een stap verder om een realistisch beeld neer te zetten van elke verhaallijn. En ze slaagt hier ook zeker in. Van sommige alinea’s werd ik even heel stil, en van anderen warmde alles in mijn lijf op. En het is een heerlijk gevoel als een boek je echt even hardop laat lachen. En die momenten zitten écht allemaal in Het Eindeloze Strand.

Maar het is ook een boek waar zoveel liefde in zit. Op alle manieren; vriendschappen, ware liefdes, vaders en zonen. Het is een heerlijk boek om totaal even in op te gaan. Hoewel het buiten nog koud is, voel je de eerste zonnestralen al binnenkomen.

Kortom ⭐⭐⭐⭐

Het Eindeloze Strand is een heerlijke feelgood-roman om de eerste zonnestralen van het jaar te verwelkomen. Het perfecte boek om de kou buiten even te vergeten en je helemaal op het Schotse eiland Mure te wanen, tussen alle liefdesproblemen, onhandige acties, heerlijk diverse karakters en een mooi landschap. Met thema’s die het boek meer maken dan je standaard ‘chick-lit’ roman; ik ben fan van dit boek. Ik kijk uit naar de volgende Jenny Colgan!

Dank je wel lsamsterdam voor het toesturen van dit examplaar, ik heb er van genoten!

Titel: Het Eindeloze Strand
Auteur: Jenny Colgan